Praten met een kleuter

21731202_1396849423745922_1916359429150317760_nHoe kan een kleuter je nu vertellen waar hij mee zit?

Die vraag krijg ik wel vaker. Toch gaat dat verbazingwekkend gemakkelijk als je weet hoe je moet kijken.
Een jongetje van 5, maakt ’s morgens ruzie met grote zus, papa en mama. Duidelijk is, dat hij dit doet, omdat hij naar school moet. Alleen snapt hij dat zelf nog niet.

Daarom vraag ik hem om een tekening te maken van zichzelf op school. Hij mag zelf bepalen wat er bij moet: bouwhoek, vriendjes, de juf, alles mag. …. lees verder

Ik laat me zien en ik word gezien

21369501_1390012271096304_7561124825393506963_n‘Ik laat me zien en ik word gezien’, dat was het thema van Kids in eMotion vandaag. Iets wat veel mensen moeilijk vinden. Ook de kinderen in mijn groep. Maar ze hebben zich aan de oefeningen overgegeven en volledig durven voelen wat het met hun deed.

De moeilijkste oefening was: Ga in het midden van de kring staan, kijk iedereen één voor één aan en voel hoe het is om in het middelpunt van de belangstelling te staan.

Allemaal vonden ze het ongelooflijk spannend om te doen, maar uiteindelijk ook heel fijn. Ik ben echt trots op deze kanjers! …. lees verder

De kracht van positieve woorden

Twee dagen per week ben ik nog juf. Mijn groep 5 leerlingen zijn leergierig en doen meestal goed mee met de les. Alleen hebben ze daarbij vaker de gewoonte om door de klas te roepen.

Na een opfrisbijeenkomst met het team over gedrag, waarin aangegeven werd dat de verhoudingen correctie:complimenten 1 op 4 moet zijn om gedrag te kunnen veranderen, heb ik dit afgelopen week maar eens bewust ingezet. …. lees verder

Alleen jij kunt het veranderen

Het is vrijdagmiddag. Over een uurtje begint het familieweekend en ik heb er helemaal geen zin in. Het is de familie van mijn man en na 25 jaar voel ik me nog steeds niet op mijn gemak in deze familie. In dit grote gezin kan ik me echt onzichtbaar en verloren voelen. Vaak niet in staat om gewoon mezelf te zijn. Maar ik ga toch, voor mijn man en mijn schoonouders. …. lees verder

Een boos kind, wat nu?

hethelekindhethelebrein Is jouw kind regelmatig boos?
Heb je geen idee waarom dit gebeurt?
En weet je al helemaal niet wat je er aan moet doen?

Lees dan eens het boek ‘Het hele kind het hele brein’ van Daniel Siegel en Tina Payne Bryson. Ik vind het een echte aanrader voor ouders, die worstelen met de boze buien van hun kinderen. …. lees verder

Kind centraal bij scheiding

kindcentraalbijscheiding-kleinGa je scheiden of ben je gescheiden?
Ben je je ervan bewust wat dit teweeg brengt in je kind?

Samen met Joni Luit van Spiegelkracht biedt de Kindereik een waardevol programma, waarin wij kinderen helpen voelen, verbinden, verwerken, accepteren en (opnieuw) hechten. Vanuit veiligheid en vertrouwen, in de vorm van beweging, interactie, meditatie, mindfulness en creatieve werkvormen.

Kijk op kindcentraalbijscheiding.nl

Mag jouw kind voelen?

Laatst rende ik de supermarkt in om nog even snel wat boodschappen te doen, toen een kindje hard begon te huilen, omdat er geen klein winkelwagentje meer was. Moeder en oma leidden het kind meteen af met de belofte van een snoepje als ze klaar waren met winkelen. Het werkte en het kind stopte met huilen. …. lees verder

Wat zou jij doen?

Twee peuters, een jongen en een meisje van 3 zitten op de wip en hebben ongelooflijk veel lol samen. Ze wippen steeds harder en lachen en gillen wat af. Opeens bedenkt het jongetje iets extra leuks: elke keer als hij beneden is, doet hij of het fout gaat en laat hij zich voorzichtig en gecontroleerd naast de wip vallen. En ik merk dat ik eigenlijk wil reageren met ‘niet doen, straks doe je je pijn’. …. lees verder

Mag het kind ook zelf?

Het is een rustige, zonnige dag op het kinderdagverblijf waar ik vervang. We maken gebruik van het lekkere weer en gaan gezellig met de kleintjes naar buiten. Op de speelplek staat een laag klim- en klauterrek en kleine Emma van anderhalf probeert op één van de plateautjes te klimmen.

Ze legt haar bovenlijf op het plateau en kan zo met haar handjes net de zijkanten vastpakken. Vol overgave zwaait ze met haar benen en trekt ze met haar armen, maar het lukt haar niet om erop te komen. …. lees verder

Een kleuter is geen schoolkind

Even een reminder aan alle kleuterjuffen en -meesters: Een kleuter is geen schoolkind.

Een kleuter leert niet doordat jij hem dingen aanbiedt in een kring. Een kleuter leert op het moment, dat hij er aan toe is. Kijk maar eens naar je kring. Er zijn kleuters, die het allemaal al begrijpen. Heb jij ze dat geleerd in deze kring? Nee. Heeft het zin om met deze kinderen nog te oefenen? Nee, want ze kunnen het toch al. En er zijn kleuters die het nog niet begrijpen. Kun jij het ze op dit moment leren? Nee, want ze zijn er nog niet aan toe, die stap in hun ontwikkeling hebben ze nog niet gemaakt. Die moet nog komen en het zou wel heel toevallig zijn als dat precies gebeurt op het moment, dat jij het aanbiedt in de kring. Ze leren het namelijk in het dagdagelijkse leven, tijdens betekenisvolle momenten en op het moment, dat zij er aan toe zijn. …. lees verder

Balk footer